Jaarverslag Porteum

Servicebureau

Belangrijke cijfers

0

Medewerkers

HR
Het jaar 2023 was een periode van opbouw voor het HR-team van Porteum, volgend op de intensieve jaren van de overgang naar Porteum, de uitdagingen van de coronapandemie en veranderende organisatiebehoeften.
Lees verder ...
ICT
Na de transitieperiode in 2022/2023 heeft het ICT-team in 2023 de koers voortgezet met een focus op het versterken van bestaande initiatieven en het bereiken van nieuwe doelen.
Lees verder ...
Facilitair
In 2023 heeft onze facilitaire afdeling aangetoond volledig in control te zijn.
Lees verder ...
Communicatie, marketing, PR
Het jaar 2023 was een mijlpaal in de verdere professionalisering van onze communicatie. Dit jaar kenmerkte zich door een focus op duidelijkheid, begrijpelijkheid en pro activiteit in onze communicatie-inspanningen.
Lees verder ...
Kwaliteitszorg
2023 was een jaar van significante vooruitgang in onze kwaliteitszorg. We hebben onze doelen bereikt en lof ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs.
Lees verder ...
Financiën
In 2023 hebben we onze basis verder verstevigd, procesverbeteringen doorgevoerd en onze planning- en control-processen geïntensiveerd.
Lees verder ...

HR

Het jaar 2023 was een periode van opbouw voor het HR-team van Porteum, volgend op de intensieve jaren van de overgang naar Porteum, de uitdagingen van de coronapandemie en veranderende organisatiebehoeften. Aan het einde van het jaar was het HR-team volledig gevormd en klaar om de toekomstige uitdagingen aan te gaan.

Positieve ontwikkelingen
We hebben significante vooruitgang geboekt op verschillende vlakken, zoals het vervullen van vacatures, de daling in verzuim en positieve resultaten van de welzijnscheck.

Voorbereidingen nieuwe PSA applicatie
In samenwerking met de afdelingen Financiën en ICT hebben we de documentatie voorbereid voor de aanbesteding, implementatie en adoptie van een nieuwe personeel- en salarisadministratie applicatie. We kijken ernaar uit om met deze applicatie te werken, gezien de grote impact die het zal hebben op de ondersteuning en facilitering van onze medewerkers.

Belangrijke wapenfeiten

1. Welzijnscheck
Er is een verbetering in de scores van de welzijnscheck ten opzichte van vorig jaar, met sommige resultaten die zelfs beter zijn dan de benchmark.

2. Verzuimreductie
Er is een duidelijke daling in het verzuim ten opzichte van vorig jaar.

3. Recruitment
Alle voorbereidingen zijn getroffen om in 2024 te starten met een proactieve recruitmentaanpak, om onze vacatures nog sneller en kwalitatiever te vervullen.

4. Terugbrengen inhuur
Het verminderen van inhuur is om meerdere redenen gunstig voor de organisatie. We hebben al mooie stappen gezet door verschillende interventies.

Mirjam Schonk
Hoofd HR

ICT

Na de transitieperiode in 2022/2023 heeft het ICT-team in 2023 de koers voortgezet met een focus op het versterken van bestaande initiatieven en het bereiken van nieuwe doelen. Onze inspanningen hebben geleid tot een veiligere en efficiëntere digitale werk- en leeromgeving.

Privacy & Security 

We hebben ons informatiebeveiligingsbeleid versterkt, wat een solide basis vormt voor de bescherming van gevoelige gegevens. Het succesvol doorstaan van de jaarlijkse penetratietest bevestigt de effectiviteit van onze beveiligingsmaatregelen.

IT-vooruitgang 

Op het gebied van IT hebben we strategisch gepland en onze dienstverlening verbeterd. Het verstrekken van laptops aan leerlingen en de herstructurering van het ICT-team zijn enkele van de initiatieven die hebben bijgedragen aan een effectievere inzet van technologie binnen onze organisatie.

Belangrijke prestaties

  1. Informatiebeveiligingsbeleid: Implementatie van een robuust beleid.
  2. Functionaris voor gegevensbescherming: Benadrukking van ons commitment aan privacy.
  3. Normenkader: Vooruitgang in de implementatie van normen voor informatiebeveiliging.
  4. Jaarlijkse pentest: Bevestiging van de veiligheid van onze systemen.
  5. Strategisch beleidsplan ICT: Ontwikkeling van een toekomstbestendige digitale strategie.
  6. Laptop levering: Succesvolle samenwerking met The Rent Company voor de levering van laptops.
  7. Leveranciersmanagement: Vooruitgang in het beheer van leveranciers en verwerkersovereenkomsten.
  8. Identity and Access Management: Verbetering van toegangscontrole en digitale veiligheid.
  9. Herstructurering ICT-team: Betere afstemming op de behoeften van onze organisatie.
  10. Functioneel beheerder: Meer inzicht en optimalisatie in de werking van onze systemen.
  11. Kerngroep ICT en Change Advisory Board: Versterking van ICT-beheer en -coördinatie en bijdrage aan ICT-onderwijs.

 

Tony van Tinteren
Hoofd ICT

Facilitaire dienst

In 2023 heeft onze facilitaire afdeling aangetoond volledig in control te zijn. Dit blijkt uit onze sterke interne samenwerking binnen het servicebureau en uit het hoge niveau van veiligheid, wat ook door de inspectie met complimenten is erkend.

Versterking samenwerking 

We zijn actief bezig met het versterken en verbeteren van onze samenwerking binnen het servicebureau. Volgend jaar richten we ons op teambuilding om onze dienstverlening verder te optimaliseren.

Beleid en strategie

Sociale veiligheid blijft een prioriteit. De sfeer binnen de school is goed en de samenwerking met andere afdelingen verbetert voortdurend. We anticiperen op behoeften en identificeren verbeterpunten.

Waardering 

Het aantal officiële klachten is afgenomen. Problemen worden vaak opgelost voordat ze tot klachten leiden. Klachten via het medewerkersportaal worden binnen 24 uur beantwoord en ‘klagers’ worden uitgenodigd voor een gesprek. We ontvangen steeds vaker positieve feedback over onze school.

Samenwerking 

De samenwerking met collega’s, gemeente, politie en ketenpartners wordt intensiever. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor het goed functioneren van de school en we zijn actieve sparringpartners op het gebied van schoolveiligheid en preventie.

Broodje vergeten 

Het project ‘Schoolmaaltijden’ begint vorm te krijgen. Leerlingen die dit nodig hebben, krijgen dagelijks op een laagdrempelige manier een maaltijd aangeboden.

Lokalen 

De werkgroep Task Force Huisvesting heeft een voorstel uitgewerkt en geïmplementeerd voor het optimaliseren van het gebouw. Dit heeft geresulteerd in acht extra lokalen binnen de bestaande muren van het College, een belangrijke stap naar beter onderwijs.

Erik van Beeren

Hoofd Facilitaire Dienst

Communicatie, marketing en PR

Het jaar 2023 was een mijlpaal in de verdere professionalisering van onze communicatie. Dit jaar kenmerkte zich door een focus op duidelijkheid, begrijpelijkheid en pro activiteit in onze communicatie-inspanningen.

5 kernontwikkelingen

1. Professionalisering en begrijpelijke communicatie
Door ons taalgebruik aan te passen naar B2-niveau hebben we onze communicatie toegankelijker gemaakt voor een breder publiek.

2. Versterkte social media aanwezigheid
We hebben onze aanwezigheid op social media aanzienlijk vergroot, met aandacht voor webcare en het delen van imago-versterkende content.

3. Succesvolle wervingscampagne
De open dag was een succes, maar is ook uitgebreid geëvalueerd, wat inzichten biedt voor de volgende editie. Ook de inzet van informatieavonden, online campagnes en andere activiteiten zijn kritisch bekeken. Met name het bieden van informatie en beleving op maat is een belangrijk verbeterpunt voor 2024.

4. Empowerment van scholen en medewerkers
Door goed gebruik te maken van de mogelijkheden van het onderwijsportaal, is er meer communicatie-initiatief vanuit de scholen en medewerkers zelf ontstaan. Tegelijk zien we dat er steeds minder schaduwcommunicatie plaatsvindt, wat voor alle belanghebbenden prettig is.

5. Techniekonderwijs en wervingscampagnes
De lancering van onze techniekonderwijs-campagne, met een aanpak vergelijkbaar met onze personeelswervingsstrategie, heeft nieuwe mogelijkheden geopend.

Vooruitblik naar 2024 

In 2024 zullen we onze focus leggen op de doorontwikkeling van het merk Porteum en de merken van de afzonderlijke opleidingen op onze campus. Dit zal ons helpen om onze positie verder te versterken en onze onderwijsvisie duidelijker uit te dragen.

Rhody Matthijs
Hoofd Communicatie

Kwaliteitszorg

2023 was een jaar van significante vooruitgang in onze kwaliteitszorg. We hebben onze doelen bereikt en lof ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit succes markeert een jaar van verbetering en groei.

Succesvolle herstelonderzoeken 

Het Porteum Lyceum en het Porteum College TL behaalden beide een voldoende beoordeling, terwijl het Porteum College BK zich verbeterde van ‘zeer zwak’ naar ‘onvoldoende’. Deze resultaten weerspiegelen onze toewijding aan constante verbetering.

Integratie en leiderschap in kwaliteitszorg 

Kwaliteitszorg is een integraal onderdeel van ons dagelijks werk geworden, met een duidelijke focus in onze wekelijkse directieraad. De betrokkenheid van portefeuillehouders en de ondersteuning van een bovenschoolse medewerker Kwaliteitszorg zorgen voor een diepgaande en doeltreffende aanpak.

Versterking van examenprocessen 

Onze examencommissies hebben aanzienlijke stappen gezet in professionalisering, wat heeft geleid tot een sterker Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en efficiëntere examenprocessen.

Vooruit kijken 

We blijven ons richten op het verzamelen en analyseren van informatie en het advies aan bestuur en managementteams verbeteren. Ons doel is om een kwaliteitscultuur te ontwikkelen die gericht is op samenwerking, leren en verbeteren, in het belang van onze leerlingen in Lelystad.

Gerhard Straatsma
Kwaliteitszorg

Financiën

In 2023 hebben we onze basis verder verstevigd, procesverbeteringen doorgevoerd en onze planning- en control-processen geïntensiveerd. Deze aanpak heeft vruchten afgeworpen, vooral in de effectieve inzet van gerichte subsidies zoals het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en het verbeteren van basisvaardigheden.

Door planmatig te werken onder leiding van een projectleider, met nadruk op doelstellingen en binnen de beschikbare middelen, hebben we zichtbare vooruitgang geboekt.

Focus op activiteiten en financiering
Er is veel aandacht besteed aan de organisatie van diverse activiteiten voor leerlingen en de betaalbaarheid ervan. Voor het schooljaar 2023-2024 is er een toename in het gebruik van een activiteitenkalender. Ook is een begin gemaakt met het stroomlijnen van inkoopprocessen.

Kernpunten inkoopprocessen

1. Budgetverantwoordelijkheid
Elke afdeling en/of project heeft een leidinggevende of projectleider die verantwoordelijk is voor planmatig werken binnen de gestelde financiële kaders.

2. Informatievoorziening
Door de implementatie van uniforme tools, waaronder de A3-methodiek en het INK-managementmodel, zijn onze managementrapportages toegankelijker geworden.

Sybout de Lange
Hoofd Financiën